Stilleven schilderen in olieverf
Rozenbottels en peren
Winter in Nederland, ik houd van ons landschap met het zachte Hollandse kleurenpallet, maar de weersomstandigheden maken het niet altijd prettig om naar buiten te gaan.
Dit is bij uitstek het seizoen om in mijn warme atelier een fijn stilleven op te zetten. Iets met kleuren die passen bij dit seizoen, herfst- en winterkleuren.
In de tuin hangen de rozenbottels nog aan de rozenstruiken. Wat brengen die heldere rode tinten nog een kleur in de tuin! Ik besluit om bij het rood van de rozenbottels wat groen en grijsblauw te gaan zoeken. Een complementair kleurcontrast dat het rood van de rozenbottels nog eens extra laat vlammen.
Stap 1
Op een plaatje MDF voorzien van drie lagen Gesso en een okerkleurige ondergrond, zet ik de schets op. Ik ga het stilleven schilderen in twee lagen olieverf. Voor de eerste laag strijk ik de verf goed dun uit, volgens het "vet over mager" principe, waarbij elke volgende laag minder olie bevat dan de vorige. Ik overdrijf de contrasten in de peren en rozenbottels, zodat ik een goed beeld van donker en licht krijg. (fig. 1 en 2).
Voor de takjes en blaadjes verdun ik de verf met wat terpentijn, zodat ik preciezer kan werken. Ik ga evengoed nog niet in detail maar vul de vlakken grofweg in met kleur en contrast. Ik zet mijn ezel zodanig neer, dat ik in één oogopslag het voorbeeld en mijn schilderij kan zien. ( fig. 3)
Stap 2.
De eerste laag zit erop. Ik controleer nu kleur, contrast en compositie. Past alles goed bij elkaar, zit er genoeg dynamiek in het schilderij? De schuin gelegde takjes met hun scherpe contrasten brengen zeker genoeg spanning in het schilderij. Van de kleur van het grijze doek ben ik nog niet helemaal zeker, dit is mij nog wat te flets.
Ik ga het schilderij verder uitwerken en werk daarbij "van achteren naar voren". Eerst het hout en de doeken en dan pas de peren en rozenbottels. Je kunt hierdoor het hout en de doeken goed achter de peren en rozenbottels door laten lopen. Ik breng de verf eerst grofweg op en verbind daarna alle losse kleuren met een droge marterharen penseel. Ik veeg het penseel tussendoor regelmatig af. (fig. 4)
Stap 3.
Ook de takjes, blaadjes en rozenbottels werk ik verder uit.
De blaadjes zijn lastig te schilderen. Hoe zit het nu precies, welk blaadje zit waar? Ik schilder de blaadjes dan ook niet helemaal naar de werkelijkheid, maar wel zodanig dat ze een geloofwaardig beeld opleveren. In de blaadjes breng ik wat rood, zodat de kleuren van de rozenbottels terugkomen in een ander deel van het schilderij. (fig. 5)
Het schilderij nadert zijn voltooiing, toch ben ik nog niet helemaal tevreden. De rozenbottels moeten meer "vlammen"! Ik heb er voldoende donker-licht contrast in gezet en roder dan rood kan ik ze niet maken. In de rozenbottels moet ik het dus niet zoeken. Om het oranjerood toch nog wat meer tot zijn recht te laten komen, besluit ik het lichte grijze doek van een ceruleum blauwe glacis te voorzien. Dit complementaire kleurcontrast zal het rood nog roder laten lijken!
Kleur gevangen in verf, een grijze dag opgevrolijkt; fijn om te schilderen!
(Tekst en beeld: Catherine Gathier)
Kader:
Catherine Gathier verzorgt schildercursussen en workshops in Vianen en organiseert schildervakanties in Zeeland, Limburg en Frankrijk. De cursus "olieverf fijnschildertechnieken" start weer op 23 januari.
Meer informatie over deze en andere workshops vindt u op www.wandschildering.com
Kader materialen:,
Mdf, Gesso, olieverf in de kleuren Ultramarijn, Oker, Ceruleum blauw, Karmijn, Cadnium rood, Gebrande Omber, van Dijksbruin, Gebrande Sienna, Citroengeel en wit. Varkens- en marterharen penselen.